Workshop, nature and technique: Learning about sustainable development and education -- Værksted, natur og teknik: Læren om bæredygtig udvikling og uddannelse

Lundén, M (2013) Workshop, nature and technique: Learning about sustainable development and education -- Værksted, natur og teknik: Læren om bæredygtig udvikling og uddannelse. In: Håndbog til pædagoguddannelsen: Ti perspektiver på pædagogik. Hans Reitzels Forlag. ISBN 9788741257334

[img]
Preview
English | Text
workshop nature technique.pdf

Download (68kB) | Preview
[img] Danish | Text
vaerksted_natur_og_teknik.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (309kB)
Official URL: http://hansreitzel.dk/P%C3%A6dagogik/H%C3%A5ndbog-...

    Abstract

    Nature and technique is the answer, but what is the question? What do we want the subject to contribute to, with regard to the trained teacher and with regard to the children, young people and adults who are to learn something? In my view, the central question is how we learn to manage the planet’s ressources so that humanity can continue to live life on earth – even in 20, 50 and 100 years’ time. We need positive visions for our common future as well as concrete solutions to the climate challenge, to our resource and energy use, and, not least, we need the younger generations to commit themselves to how they are to live and survive in an uncertain future. -- Natur og teknik er svaret, men hvad er spørgsmålet? Hvad skal faget reelt bidrage til hos den uddannede pædagog og hos de børn, unge og voksne, der skal lære noget? For mig at se er det store spørgsmål, hvordan vi lærer at forvalte klodens ressourcer, så menneskeheden fortsat kan have sin gang på jorden – også om 20, 50 og 100 år. Der er brug for postive visioner for vores fælles fremtid og konkrete løsninger på klimaudfordringer, ressource- og energiforbrug, og det er ikke mindst vigtigt, at de yngre generationer tager stilling til, hvordan de ønsker at leve og overleve i en usikker fremtid. Faget Værksted, natur og teknik på pædagoguddannelsen har fokus på kreativ inddragelse af det håndværksmæssige, det kunstneriske, det naturvidenskabelige og tekniske felt. I dette kapitel er fokus på børn fra 0-10 år, og der lægges derfor vægt på de dimensioner, der indgår i de pædagogiske læreplanstemaer Natur og naturfænomener samt Kulturelle udtryksformer og værdier.

    Item Type: Book Section
    Creators: Lundén, M
    Projects: Education -- Uddannelse
    Date Deposited: 29 Aug 2014 09:41
    Last Modified: 16 Sep 2014 11:45
    URI: http://arkiv.energiinstituttet.dk/id/eprint/307

    Actions (login required)

    View Item View Item